Hemma från Paris!

Så, torsdag den 11 september åkte jag och mamma till inte mindre än Paris! Det blev 6 intensiva dagar fullspäckad med nya intryck, upplevelser och äventyr! Jag behöver väl inte säga hur trött vi var i tisdags när vi kom hem? ;) Sedan vaknade vi båda på torsdag med halsont och allmänt klen, då hade vi blivit smittade så nu är båda förkyld! Så nu har vi spenderat dessa dagar till att vila upp oss rejält. Man är ganska så trött om jag säger så.. :P

Nu när man är hemma så är det nästan svårt att förstå att man verkligen har varit i Paris! Att en av mina barndomsdrömmar faktiskt har gått i uppfyllelse. Vi hann se och göra mycket under de få dagar vi var där ändå. Allt den staden är känd för fick vi se och uppleva ändå, förutom Disneyland då ;) Jag har fått se Triumfbågen, både den stora och lilla och fick känna historiens vingslag.
Besökte också det ståtliga slottet Versailles med den berömda spegelsalen.
Vi åkte båt längs floden Seine och fick se alla broar med tusentals hänglås som är en ganska så häftig syn.
Besökte de två kyrkorna Notre Dame med sin imponerande gotiska arkitekturstil och Sacré Coeur på den berömda kullen Montmartre som är den högsta punkten i staden, behöver jag säga att utsikten var enormt vacker där? :D
Och så får vi inte glömma den största upplevelsen, Eiffeltornet såklart! Min dröm var ju att få åka upp till den högsta toppen där, vilket inte är mindre än 300 meter högt upp i luften. För mig som är ganska så höjdrädd var detta väldigt tufft i början. När man stod i kön så började tankarna spinna på, vad ger jag mig egentligen in på.. ? Men en väns ord som hon sade till mig innan jag åkte dök upp i huvudet, hon sade tveka aldrig två gånger, kör bara. Så det gjorde jag! Jag ställde mig i den där hissen och åkte upp till andra våningen för att sedan ta en ny hiss till tredje våningen, jag blundade hela tiden och stod och klamrade mig fast i stången i mitten av hissen ;) Toppen var så att när man klev ur hissen så kom man till först till ett inglasat rum som sträckte sig runt tornet, bara det var lite jobbigt först, sedan fick man ta en spiraltrappa för att ta sig allra längst upp där det bara var nät runt räcket. Det tog någon minut innan man vågade ställa sig vid räcket och se ut på den fantastiska utsikten, sedan att man fick en känsla av att golvet gungade under fötterna när alla turister klampade omkring gjorde inte saken bättre. Men efter en stund gick det bra, lugnet däruppe var otroligt (Om man bortser från alla turister ;)) Tyvärr var det dimmigt så där på morgonsidan att man inte såg så väldigt långt på sidan där solen sken. Men de säger att om vädret är klart så ska man kunna se väldigt långt och alla sevärdheter där uppifrån. Efter en stund åkte vi ned till andra våningen och utsikten var otrolig där också, och efter att man varit allra längst upp på toppen så var det ju rena barnleken att vara på andra våningen som var på 115 meters höjd ;)
Sista dagen åkte vi till Louvren då där man verkligen fick uppleva historia. Fick se den välkända Mona Lisa, målad av Leonardo Da Vinci. Louvren är riktigt stort med målningar och skatter från alla världens hörn, allt ifrån Afrika och Egypten till Europa. Vi han inte se allt då man då man helst i så fall skulle haft en HEL dag på sig ;) Men vi fick se mycket ändå, och jag som läst mycket historia och är ganska så intresserad utav det så var detta en häftig upplevelse också!


Det kommer ett inlägg med lite bilder från Paris senare, det lovar jag! Men just nu bjuder jag på en bild min mamma knäppte på mig när vi nyss anlänt till Eiffeltornet och skulle ställa oss i kö, där står jag förväntansfull, lite nervös och morgontrött ;)

Nej, nu måste jag gå ut och sätta mig en stund på altan och få i mig lite frisk luft, annars känns det som att huvudet snart ska sprängas! Åh, hatar att vara sjuk. :P

Hoppas alla där ute har en awesome lördag och helg!

//Sandra

Kommentera här:

Matbloggstoppen