Halva veckan har gått

Ja då har halva veckan susat förbi, vad tiden går fort! Idag kom det inte bara en utan tre rejäla skurar när jag var ute och jobbade. Alla gånger fick jag springa som tusan för att inte bli helt genomblöt, visade sig vara lönlöst i och för sig då det riktigt spöregnade och inte en fläck var speciellt torr i princip. Men det var ett ögonblick då det bara var härligt att springa i regnet, det var redan försent och jag var blöt, därför struntade jag i det och bara njöt och skrattade. Man kände sig nästan som ett barn på nytt, bara för en liten stund. :)

Nu när det är sommar och vi har haft ganska många varma dagar, så är inte jag i alla fall speciellt sugen på väldigt varm mat utan äter ganska mycket sallad och kall mat. Så därför ville jag tipsa om någon sallad jag hittat som mättar bra:

Pastasallad med salami och basilikadipp:
 
4 portioner:
300 g pasta, t ex penne
3 msk olivolja
2 msk pressad citronsaft
1 vitlöksklyfta
3 msk repade timjanblad
8 sardellfiléer
150 g salami i bit
250 g cocktailtomater
1 rödlök
4 msk kapris
1 1/2 dl svarta oliver
flingsalt, nymald svartpeppar
50 g rucola
Basilikadipp:
1 kruka basilika
100 g philadelphiaost
2 dl lätt crème fraiche
1 vitlöksklyfta
1 dl finriven parmesanost
flingsalt, nymald peppar
 
Lät ju lite spännande! Eller varför inte denna:
 
Quinoasallad med haloumi:
 
2 portioner:
200 g butternut squash
1 rödlök
1+1 msk olivolja
salt, peppar
1 dl quinoa
75 g edamamebönor
2 tsk sesamolja
saft av 1/2 lime
1 tsk kinesisk soja
1 tsk färskriven ingefära
125 g haloumi
Ugn: 225º

Gör så här:
Skala squashen och skär den i bitar. Skala och skär löken i klyftor. Blanda båda med 1 msk olja, salt och peppar.
Lägg på en plåt med bakplåtspapper och baka i ugnen i 25 minuter. Koka quinoan enligt anvisningarna på förpackningen. Tryck ut bönorna ur skidan och lägg i när 3 minuter av koktiden återstår.
Låt allt rinna av och lägg upp på två tallrikar. Lägg på squashen och löken. Vispa ihop olja, limesaft, soja och ingefära, och ringla över.
Skär haloumin i bitar och stek i resten av oljan. Servera till salladen.


Nej nu ska jag nog göra mig redo för sängen och sova som prinsessan på ärten i min säng! :) Godnatt.
 
//Sandra
 

Kommentera här:

Matbloggstoppen